Skip to content

Szymborska, dissabte al matí

Desembre 5, 2009

Dissabte matí. Camí del mercat decideixo comprar El País perquè avui ve amb el Babelia. Crec que feia anys que no em llegia aquest suplement cultural. Si no m’equivoco, l’última vegada va ser l’estiu del 2003 o 2004, a un tren de Cracòvia a Katowice.

Obro el diari i, sorpresa! Em trobo amb una senyora de 86 anys, poeta: Wyslawa Szymborska (el nom, per als que no esteu familiaritzats amb la llengua polonesa es llegex més o menys Vixuava Ximborska).  L’entrevista treu cap a la publicació dels seus dos últims llibres, un recull de poemes, Aquí (Ed. Bartleby), i un altre d’articles periodístics, Lecturas no obligatorias (Ed. Alfabia).

He de reconèixer que no sóc una àvida lectora de Szymborska tot i que sento una gran simpatia per aquesta senyora. Però l’entrevista m’ha semblat molt interessant, pels apunts històrics, però sobretot per la manera com la poeta parla de la literatura. Ho confessa sense embuts: quan va començar a escriure poesia ella mateixa era una lectora caòtica, més avesada a llegir novel·les que cap altra cosa. Actualment fins i tot llegeix poesia sense cap mena de disciplina ni ordre: obre un llibre, llegeix un poema i el deixa que faci efecte dins seu. Sense ordre, poc a poc.

Llegir poesia és un acte íntim i que respon a unes normes individuals. Cadascú té la seva manera de fer en aquest assumpte. Hi ha qui comença des del principi del llibre i va avançant, hi ha qui entra a l’atzar i busca vagament fins que troba un punt on es vol quedar. I vosaltres?

Aquí teniu una lectura de dissabte, us deixo l’entrevista de Szymborska.

PEQUEÑOS DETALLES DE SZYMBORSKA

Per cert, un altre gran moment de l’entrevista per a mi:

Vostè no em pregunta pel feminisme? Tothom ho fa. (…) Personalment, espero el dia en qué les feministes ja no siguin necessàries.Szymborska

Anuncis
4 comentaris leave one →
  1. Raquel permalink
    Desembre 8, 2009 5:21 pm

    Ja saps que jo començo per la primera pàgina i acabo a l’última. Si l’ordre de llegir poesia és indiferent, per què no fer-ho així? A més, si no, no em recordo de quines he llegit i quines no…
    A mi també em cau molt bé la Szymborska. A més, m’agraden les seves poesies.

    Un parell de pàgines web:

    http://www.poeticas.com.ar/Directorio/Poetas_miembros/Wislawa_Szymborska.html

    http://amediavoz.com/szymborska.htm#A%20MI%20CORAZ%C3%93N%20EL%20DOMINGO

  2. Desembre 8, 2009 7:17 pm

    Dziekuje bardzo!!
    m’hr mirat els links està molt bé. Has vist els collages de la Szymborska? Surten al País, hi ha un link després de l’entrevista.
    Sobre el sistema de llegir poesia, ja tenim una lectora ordenada vs caòtica i indisciplinada (“para sevirla”). A veure si algú més s’anima a comentar!
    SÒNIA

  3. Desembre 12, 2009 10:47 pm

    És curiós que aquell día també jo vaig comprar El País i em vaig parar a llegir l’entrevista que li feien a aquesta dona de nom impronunciable per als profans: Szymborska. Jo no n’havia sentit mail parlar i per descomptat no he llegit mai res de la seua obra. Supose que m’estic perdent molt amb això. Em va sorprendre per la seua força vital, la coqueteria a l’edat madura (que sempre he trobat tremendament interessant ,com sentit de permanença al món després de tants anys). Són bajanades amb poc criteri literari, sí, però alguna cosa em va portar a acabar les dos planes que ocupava l’entrevista.

    Respecte a la pregunta que planteges. A mi la poesia em costa de llegir tot seguit. No sóc molt lectora de poesia. En tot cas, si parlem de maneres, haig de dir que no puc agafar-la i devorar-la fulla per fulla. Cadasquna de les pàgines pessa massa com per poder passar-la a la mateixa velocitat emocional que ho puc fer amb la novel·la. Són … com un menú degustació en el que a més puc començar amb el segon plat, passar al postre i tornar a l’aperitiu.

  4. Desembre 14, 2009 1:31 pm

    Hola Myu! M’alegra que t’hagi agradat el meu blog (a veure quan t’animes tu a entrar en la blogosfera gatuna!).
    És interessant això del menú degustació, jo també m’ho prenc així, però de vegades començo per les postres. REspecte a això de llegir molta o poca poesia, jo ha fa temps que intueixo que, en aquest gènere, val més qualitat que quantitat!

Deixa un comentari

